Harmonie Oranje

150 jaar muziek

Bij de grondvesting van dit indrukwekkende orkest in 1874 lag de naam "Oranje" voor de hand; het zilveren regeringsjubileum van Koning Willem III was de aanleiding om deze harmonie op te richten. Niet alleen werd de harmonie Brabants kampioen; met vier promoties binnen het tijdsbestek van 10 jaar steeg zij van de tweede afdeling naar de hoogste afdeling van de Nederlandse blaasmuziek..

Sinds 1 juli 2014 staat het orkest onder leiding van de jonge en dynamische dirigent  Pieter Vandermeiren: "Oranje is een gezellig en kwalitatief toporkest, een eer om voor te staan!" Het orkest ontwikkelt continu en zet jaarlijks een onvergetelijk muzikaal spektakel neer. Daarnaast verzorgt zij met regelmaat mooie concerten waaronder de bijzondere ‘Verrassende Ontmoetingen’. In april 2023 nam het orkest bovendien deel aan het Open Nederlands Harmonie Kampioenschap in het Schafelaer theater in Barneveld. De orkestgroep nam het op tegen vier andere harmonieën, uit zowel Nederland als België. Onder leiding van dirigent Pieter Vandermeiren kreeg Oranje voor de uitvoering van het werk Ray of Light 88 punten. Dat was slechts twee punten verschil met de harmonie die met 90 punten Nederlands kampioen werd. Met de huidige bezetting van meer dan 50 leden is sprake van een volwaardig symfonisch blaasorkest.

Om in dit orkest mee te kunnen spelen, is een gedegen muzikale opleiding noodzakelijk. Oranje staat garant voor een zeer afwisselend en vernieuwend repertoire, passend bij het doel en de opzet van het optreden. Bijzonder zijn de muzikale spektakels die het harmonieorkest, soms ook in samenwerking met het Malletkorps, heeft georganiseerd waaronder Oranje goes crazy (2001), Muzikaal Menu (2002), Circus Phantasy (2004), Het Blauwe Uur (2007), Ensueño (2011), Orange Celebration (2014) en het Bevrijdingsconcert (2018).

Kom een keer langs op een repetitieavond in Cultureel Centrum De Geerhoek, Kloosterstraat 19b te Wouw. We repeteren elke donderdag van 20.00 tot 22.00 uur.

Lid worden of meer informatie?

Kloosterstraat 21
4724 EE Wouw